Ako deti vnímajú čas? Naučte ich plánovať aktivity

Ako deti vnímajú čas? Naučte ich plánovať aktivity

Vnímanie času sa u detí rozvíja a formuje v priebehu celého predškolského veku. Až na prvom stupni základnej školy možno hovoriť o období, keď sa časové pojmy u detí zladia s vnímaním dospelých.

 

Vnímanie času sa u detí rozvíja a formuje v priebehu celého predškolského veku. Až na prvom stupni základnej školy možno hovoriť o období, keď sa časové pojmy u detí zladia s vnímaním dospelých. 

Ako naučiť dieťa vnímať čas správne a s ohľadom na jeho prirodzený vývin? Kedy začať učiť deti na hodinách a aké metódy na učenie času poznáme? Vedeli ste, že komplikácie súvisiace s rozvojom časového vnímania u detí môžu prerásť až do problémov s čítaním, písaním a počítaním?

Vnímanie času vzhľadom na vek

Vnímanie času je subjektívne, pričom najväčšie rozdiely možno pozorovať medzi mladými ľuďmi a seniormi. To, čo je pre malé dieťa neznesiteľne dlhý čas – často aj päť minút –, je pre dospelého iba krátkym okamihom. Inak vníma čas mamička na rodičovskej dovolenke a inak stará mama, ktorá má v opatere svoje vnúča. Napriek tomu všetky vekové skupiny, až na úplne najmenšie deti, spája spoločný faktor – orientácia v čase. Všetci sú si vedomí, že vykonávaná činnosť je časovo ohraničená, rozlišujú ročné obdobia aj kalendárny rok a chápu, že každej udalosti niečo predchádzalo a niečo po nej bude nasledovať. To im umožňuje vytvoriť si časový plán.

Nič z toho ešte väčšinou nezvládajú malé deti do predškolského veku. Vnímanie času sa u nich síce vyvíja od narodenia, ale vzťahuje sa najmä na aktuálne zážitky alebo veľmi silné emocionálne momenty v ich živote. Platí, že čím ďalej do minulosti dieťa ide, tým náročnejšie je preň dané skúsenosti časovo zaradiť. Vie, že sa niekedy stali, ale zvyčajne netuší kedy.

Ako vníma čas predškolák? 

V predškolskom veku si dieťa vytvára a upevňuje predstavu o tom, čo bolo včera, čo je dnes a čo bude zajtra. Termínom ako predvčerom a pozajtra ešte nemusí rozumieť. Taktiež sa začína orientovať v dňoch v týždni a chápe špecifické postavenie soboty a nedele.

Ktoré časové pojmy by malo dieťa chápať pred nástupom do školy? 

Nemusí ešte poznať hodiny, mesiace a niekedy sa nevyžaduje ani správna znalosť dní v týždni.

Problémy detí súvisiace s nesprávnym časovým vnímaním

Nesprávne predstavy o čase vzhľadom na vek dieťaťa môžu viesť k mnohým problémom – k nesamostatnosti a neschopnosti plánovať svoje aktivity a organizovať činnosti. V konečnom dôsledku to môže vplývať aj na ťažkosti s písaním (hrozí vynechávanie písmen), čítaním (problematická orientácia v texte), dieťa má problém identifikovať správny riadok a neraz sa trápi aj s počítaním (problémy s vymenovaním číselného radu a neschopnosť orientovať sa v rade čísel, nerozumie slovným úlohám a chybne ich prepisuje do matematického jazyka).

Ako učiť dieťa plánovať si úlohy

Deťom pomáha pochopiť čas a naučiť sa hodiny, keď im nastavíte denný režim aktivít. Prípadne môžete spolu s nimi formou zábavných aktivít precvičovať správne vnímanie času.

Výroba vlastného týždenného/mesačného kalendára – dieťa v predškolskom a mladšom veku sa lepšie orientuje v tom, čo vidí, respektíve pomáha, keď si môže danú vec chytiť. Z toho vychádzajte aj pri učení orientácie v čase a učte ho spoznávať dni v týždni pomocou vlastnoručne zhotoveného kalendára. Stačí na biely papier veľkosti A4 vľavo do stĺpca napísať jednotlivé dni v týždni a vyrobiť jednoduchú tabuľku. Úlohou dieťaťa bude každé ráno farebne označiť príslušný deň – pomôže, keď sa dohodnete na osobitnej farbe každého dňa. Víkendové dni označte výraznejšie. Stĺpec farebných bodiek za celý týždeň stačí oddeliť vertikálnou čiarou a pokračovať vedľajším stĺpcom.

Tip: Na každý mesiac pripravte novú A4. Ak dieťa už vie čítať, do týždenného kalendára doplňte aj názov mesiaca.

Tip: Priestorovú orientáciu možno trénovať aj formou hry – napríklad skladaním mozaiky alebo puzzle. Cieľom je vybudovať u dieťaťa predstavu veľkosti, tvaru a umiestnenia prvkov – nech si uvedomuje, že určitý predmet je menší alebo väčší než iný, že niečo leží uprostred, vľavo alebo vpravo od inej veci a podobne.

 

Blog - Novinky a články

Blog

Novinky a články

Čítaj ďalšie

29Sep

Ako deťom obmedziť čas pri obrazovkách

V dnešnom svete sme z každej strany obklopení elektronikou a deti nie sú výnimkou. Ťažko zabrániť tomu, aby sa úplne vyhli kontaktu s tabletom a mobilom, dôležité je skôr nastaviť limity. Moderné technológie sú v mnohých ohľadoch užitočné a uľahčujú nám život, je však nutné vnímať aj ich negatívne dosahy, obzvlášť na tých najmenších.

Ďalej >

29Sep

Prečo sú hudba a spev dôležité pri rozvoji dieťaťa?

Hudba je neoddeliteľnou súčasťou nášho každodenného života a jej pozitívny vplyv na ľudský vývoj je nepopierateľný. Pre deti je hudba nielen zábavou, ale taktiež cenným nástrojom na rozvoj kognitívnych, emocionálnych a motorických zručností.

Ďalej >

28Aug

Prečo je pred spaním dieťaťa dôležitá rutina

Rutina pred spaním detí závisí od ich veku. Čo vplýva na spánkovú rutinu dieťaťa a prečo je taká dôležitá? Ako zdravý spánok ovplyvňuje vývoj a duševnú pohodu detí?

Ďalej >