09Apr
Vnímanie času sa u detí rozvíja a formuje v priebehu celého predškolského veku. Až na prvom stupni základnej školy možno hovoriť o období, keď sa časové pojmy u detí zladia s vnímaním dospelých.
Vnímanie času sa u detí rozvíja a formuje v priebehu celého predškolského veku. Až na prvom stupni základnej školy možno hovoriť o období, keď sa časové pojmy u detí zladia s vnímaním dospelých.
Ako naučiť dieťa vnímať čas správne a s ohľadom na jeho prirodzený vývin? Kedy začať učiť deti na hodinách a aké metódy na učenie času poznáme? Vedeli ste, že komplikácie súvisiace s rozvojom časového vnímania u detí môžu prerásť až do problémov s čítaním, písaním a počítaním?
Vnímanie času je subjektívne, pričom najväčšie rozdiely možno pozorovať medzi mladými ľuďmi a seniormi. To, čo je pre malé dieťa neznesiteľne dlhý čas – často aj päť minút –, je pre dospelého iba krátkym okamihom. Inak vníma čas mamička na rodičovskej dovolenke a inak stará mama, ktorá má v opatere svoje vnúča. Napriek tomu všetky vekové skupiny, až na úplne najmenšie deti, spája spoločný faktor – orientácia v čase. Všetci sú si vedomí, že vykonávaná činnosť je časovo ohraničená, rozlišujú ročné obdobia aj kalendárny rok a chápu, že každej udalosti niečo predchádzalo a niečo po nej bude nasledovať. To im umožňuje vytvoriť si časový plán.
Nič z toho ešte väčšinou nezvládajú malé deti do predškolského veku. Vnímanie času sa u nich síce vyvíja od narodenia, ale vzťahuje sa najmä na aktuálne zážitky alebo veľmi silné emocionálne momenty v ich živote. Platí, že čím ďalej do minulosti dieťa ide, tým náročnejšie je preň dané skúsenosti časovo zaradiť. Vie, že sa niekedy stali, ale zvyčajne netuší kedy.
V predškolskom veku si dieťa vytvára a upevňuje predstavu o tom, čo bolo včera, čo je dnes a čo bude zajtra. Termínom ako predvčerom a pozajtra ešte nemusí rozumieť. Taktiež sa začína orientovať v dňoch v týždni a chápe špecifické postavenie soboty a nedele.
Nemusí ešte poznať hodiny, mesiace a niekedy sa nevyžaduje ani správna znalosť dní v týždni.
Nesprávne predstavy o čase vzhľadom na vek dieťaťa môžu viesť k mnohým problémom – k nesamostatnosti a neschopnosti plánovať svoje aktivity a organizovať činnosti. V konečnom dôsledku to môže vplývať aj na ťažkosti s písaním (hrozí vynechávanie písmen), čítaním (problematická orientácia v texte), dieťa má problém identifikovať správny riadok a neraz sa trápi aj s počítaním (problémy s vymenovaním číselného radu a neschopnosť orientovať sa v rade čísel, nerozumie slovným úlohám a chybne ich prepisuje do matematického jazyka).
Deťom pomáha pochopiť čas a naučiť sa hodiny, keď im nastavíte denný režim aktivít. Prípadne môžete spolu s nimi formou zábavných aktivít precvičovať správne vnímanie času.
Výroba vlastného týždenného/mesačného kalendára – dieťa v predškolskom a mladšom veku sa lepšie orientuje v tom, čo vidí, respektíve pomáha, keď si môže danú vec chytiť. Z toho vychádzajte aj pri učení orientácie v čase a učte ho spoznávať dni v týždni pomocou vlastnoručne zhotoveného kalendára. Stačí na biely papier veľkosti A4 vľavo do stĺpca napísať jednotlivé dni v týždni a vyrobiť jednoduchú tabuľku. Úlohou dieťaťa bude každé ráno farebne označiť príslušný deň – pomôže, keď sa dohodnete na osobitnej farbe každého dňa. Víkendové dni označte výraznejšie. Stĺpec farebných bodiek za celý týždeň stačí oddeliť vertikálnou čiarou a pokračovať vedľajším stĺpcom.
Tip: Na každý mesiac pripravte novú A4. Ak dieťa už vie čítať, do týždenného kalendára doplňte aj názov mesiaca.
Tip: Priestorovú orientáciu možno trénovať aj formou hry – napríklad skladaním mozaiky alebo puzzle. Cieľom je vybudovať u dieťaťa predstavu veľkosti, tvaru a umiestnenia prvkov – nech si uvedomuje, že určitý predmet je menší alebo väčší než iný, že niečo leží uprostred, vľavo alebo vpravo od inej veci a podobne.
02Jun
Poznáme to všetky. Ráno plné odhodlania: "Dnes sa určite s deťmi vybláznime von alebo si konečne zacvičím!" No príde poobedie, únava, hlava plná výhovoriek a večer končíme s jemným pocitom viny pred telkou.
Ďalej >02Jun
Viete o lastovičkách všetko dôležité? Poďme to zistiť!
Ďalej >25Apr
Fašiangy, Turíce, karneval príde. Máte doma škôlkara alebo školáka, ktorý sa teší na každoročnú zábavu s kamarátmi? A vy opäť riešite dilemu, akú karnevalovú masku pre deti vymyslíte?
Ďalej >